Alligatorbloed bestrijdt infecties

Auteur: | 11 april 2008

Bloed van een alligator bevat eiwitten die wij kunnen gebruiken om nieuwe medicijnen te ontwikkelen tegen allerlei soorten infecties. Mark Merchant, werkzaam op de biochemie afdeling van de McNeese State University, ziet mogelijkheden voor het aanpakken van antibiotica resistente bacteriën, MRSA en zelfs het HIV virus. Het onderzoek werd afgelopen week gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de Amerikaanse chemische organisatie.

Maar wat maakt het alligatorbloed dan zo geschikt voor het aanpakken van infecties? Alligators hebben een ongewoon sterk immuunsysteem dat op een andere manier werkt dan onze eigen afweer. Bij deze reptielen is het vechten tegen schimmels, virussen en bacteriën aangeboren. Alligators hoeven daardoor niet eerst met een infectieveroorzaker in aanraking te komen om toch een sterke afweerreactie te krijgen. Alligators raken nogal eens gewond bij heftige territoriale gevechten. Wetenschappers denken daarom dat de snelle reactie van het immuunsysteem een evolutionaire aanpassing is om wonden snel te laten genezen.

Het immuunsysteem van de Amerikaanse alligator is helemaal aangepast aan een snelle wondgenezing. Vandaar dat deze reptielen een aangeboren afweer hebben tegen schimmels, virussen en bacteriën.

Alligators vangen voor de wetenschap

Merchant wilde voor zijn onderzoek het bloed van de Amerikaanse alligator bestuderen. Maar daarvoor moest hij eerst een aantal van deze reptielen zien te vangen en een injectie toedienen om het immuunsysteem te activeren. Na de bloedafname bij alligators met en zonder geactiveerd immuunsysteem, kon het rustige laboratoriumwerk beginnen. Hier werden de witte bloedcellen uit de bloedsamples geïsoleerd. De eiwitactiviteit in deze cellen verschilde tussen alligators met en zonder geactiveerd immuunsysteem. Op die manier kon Merchant bepalen welke eiwitten betrokken zijn bij de sterke afweerreactie.

De gewonnen eiwitten werden in het laboratorium getest op allerlei verschillende infectieveroorzakers. Zo waren er acht verschillende typen van de Candida albicans schimmel, die na transplantatieoperaties vaak voor problemen zorgen bij verzwakte patiënten. Met zes van deze schimmeltypen wisten de alligatoreiwitten wel raad. Daarnaast werden ook een groot aantal antibiotica resistentie bacteriën (waaronder MRSA, de ziekenhuisbacterie) aangepakt. Met het HIV virus hadden zelfs de alligatoreiwitten het lastig. Dit virus werd dan ook maar gedeeltelijk vernietigd.

De schimmel Candida albicans op kweek in het laboratorium.

Pilletjes en zalfjes

Merchant testte verschillende alligatoreiwitten op hun vermogen om infectieveroorzakers te bestrijden. In de komende jaren wil hij kijken welk van deze eiwitten de meeste infecties aan kan pakken en welk eiwit het meest geschikt is voor gebruik in de mens. Daartoe moet er ook onderzoek gedaan worden naar de exacte chemische structuur van de alligatoreiwitten. Pas wanneer deze structuur helemaal opgehelderd is, kunnen de eiwitten dienen als uitgangspunt voor het ontwikkelen van nieuwe medicijnen. Merchant schat dat het nog ongeveer zeven tot tien jaar zal duren voordat er alligatorpilletjes en zalfjes in de winkel liggen.

Een schimmelinfectie met Candida in de mond kan over tien jaar met een pilletje Alligacin verholpen worden.

Toch heeft hij zijn ontdekking alvast een naam gegeven; Alligacin. Ondertussen raadt hij mensen aan om geduld te hebben tot de medicijnen via de officiële weg te verkrijgen zijn. Thuis aan de slag gaan met ongezuiverd alligatorbloed is namelijk levensgevaarlijk. Na een injectie met alligatorbloed kun je ernstig ziek worden of zelfs sterven.