Je leest:

Airbus start bouw SuperJumbo

Airbus start bouw SuperJumbo

Auteur: | 26 augustus 2002

Met het snijden van de eerste platen begint de Europese vliegtuigbouwer Airbus deze week aan de bouw van het A380-vliegtuig: een dubbeldekker met vleugels van 79,8 meter spanwijdte en een body met ruimte voor 555 stoelen en daarmee het grootste passagiersvliegtuig ooit in productie genomen.

Er zijn tot nu toe 97 bestellingen binnen voor de passagiersvariant van de A380, en nog eens 17 voor de vrachtvariant. Een paar maanden geleden waren er nog maar zestig bestellingen geplaatst, maar dat was genoeg om met de productie van A380 te beginnen. Nu is met de feitelijke bouw begonnen. In Groot-Brittannië worden de eerste rompplaten op maat gezaagd om in Frankrijk tot vliegtuig in elkaar te worden gezet. Eén A380 kost rond de 200 miljoen euro.

De A380 is een dubbeldekker. Groter en milieuvriendelijker dan de huidige passagiersvliegtuigen.

New York – Amsterdam in drie uur

Boeing, de bouwer van de 747 Jumbojet, gelooft niet in nog grotere vliegtuigen. Het bedrijf investeert liever in kleinere maar snellere vliegtuigen voor de korte afstand. Niet méér mensen in één toestel, maar naar meer bestemmingen in kortere tijd, dat is het devies van de Amerikanen.

Het nieuwste model van Boeing is de Sonic Cruiser, die met Mach 0.95 kan vliegen en plaats biedt aan maximaal 300 passagiers. Het ontwerp ligt nu nog op de tekentafel maar zal wellicht ooit gebouwd worden en met bijna de snelheid van het geluid het snelste passagiersvliegtuig. Een vlucht van Amsterdam naar New York gaat dan drie uur duren.

Het vrachtvliegtuig van Airbus. Veel ruimte, maar een rare vorm.

Voorlopig is de A380 het modernste lijnvliegtuig dat wordt gebouwd. Daarbij is hij stiller dan de dertig jaar oude Jumbo en milieuvriendelijker door de moderne motoren. Een vernieuwde Rolls-Royce Trent 900 motor en de GP7200 motor van General Electric en Pratt & Whitney, zullen de A380 voortstuwen.

De Sonic Cruiser van Boeing. Nog niet in de lucht. Maar wel het eerste model in een nieuw type vliegtuig, het subsonic lijnvliegtuig. Ruim én snel.

Dit artikel is een publicatie van Marco van Kerkhoven.
© Marco van Kerkhoven, alle rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 26 augustus 2002

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

NEMO Kennislink nieuwsbrief
Ontvang elke week onze nieuwsbrief met het laatste nieuws uit de wetenschap.