Je leest:

Aerodynamische zijpanelen zijn er klaar voor

Aerodynamische zijpanelen zijn er klaar voor

Minder brandstofverbruik én beter voor het milieu. Met de ‘SideWings’ van het Delftse bedrijf Ephicas sla je twee vliegen in één klap. Na vier jaar onderzoek en testen komen de eerste aerodynamische vrachtwagentrailers eraan!

In 2008 schreef Kennislink al over de het effect van luchtweerstand op vrachtwagentrailers. Extra flappen aan de zijkant verminderen de luchtweerstand van de wagen, zodat het brandstofverbruik flink afneemt. Nu zijn de ‘SideWings’ – zoals ze inmiddels heten – klaar voor de markt.

Alle bedrijven die de SideWings het afgelopen jaar hebben getest, zijn al klant geworden van Ephicas, de onderneming die de panelen ontwikkelt. Van dinsdag 29 maart t/m donderdag 31 maart staat de spin-off van de TU Delft op de Carrosserie Vakdagen in Hardenberg om nog meer bedrijven over te halen.

Lucht afvoeren

De SideWings zijn ontwikkeld om lucht beter langs de zijkant van de wagen te leiden. Uit onderzoek van TU Delft promovendus Gandert Van Raemdonck (één van de oprichters van Ephicas) bleek namelijk dat daar veel winst te behalen is. De lucht stroomt daar niet goed weg en dit vertraagt de vrachtwagen.

In onderstaand fragment van RTL Nieuws legt Van Raemdonck uit dat de zijpanelen daarom een speciale vorm hebben. “Het is eigenlijk een vleugelprofiel dat normaal horizontaal staat. Wij hebben dat verticaal geplaatst, waardoor de lucht die van voren komt, wordt opgevangen en op de goede manier naar achter wordt geleidt,” aldus Van Raemdonck. De aerodynamische vorm maakt de SideWing anders dan ‘gewone’ sideskirts die al worden gebruikt bij trailers.

Besparen en verminderen

Zowel in theorie (d.m.v. simulaties) als in de praktijk (op de weg) waren de resultaten in 2008 al veelbelovend. Een trailer met aerodynamische sideskirts zou volgens een wegtest een brandstofbesparing tot 15% opleveren. Inmiddels zijn er meer uitgebreide tests geweest. “Langdurige praktijk- en circuittests hebben uitgewezen dat de SideWing een eenvoudige en effectieve manier is om de brandstofrekening van transport te verlagen,” aldus Hessel Jongebreur van Ephicas. “Anderhalve liter besparing per honderd kilometer wetenschappelijk aangetoond.”

De gemiddeld brandstofbesparing van zo’n 10% scheelt de ondernemer natuurlijk behoorlijk wat geld, maar het is ook beter voor het milieu. Per jaar zal de vrachtwagen hierdoor 20 ton minder CO2 uitstoten. Daarnaast zijn de SideWings gemaakt van speciaal kunststof dat gerecycled kan worden en is het productieproces milieuvriendelijk.

De weg op

Alle testpartners van Ephica gaan SideWings op hun wagenpark toepassen. Opleggerverhuurder GE TIP, de grootste verhuurder van Europa, heeft bijvoorbeeld vijftien opleggers uitgerust met de aerodynamische panelen. Peter Appel Transport zelfs vijfentwintig stuks! Ook The Greenery, TNT en DHL gaan de SideWing invoeren; allemaal bedrijven met een grote wagenpark.

Tijdens de Carrosserie Vakdagen in Hardenberg toont Ephicas een eigen demo-oplegger en een nieuwe trailer van GE TIP met SideWings. Ze hopen hiermee nog meer klanten binnen te halen.

Dit artikel is een publicatie van NEMO Kennislink.
© NEMO Kennislink, sommige rechten voorbehouden
Dit artikel publiceerde NEMO Kennislink op 30 maart 2011

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

LEES EN DRAAG BIJ AAN DE DISCUSSIE