Aardbei krijgt ook genenkaart

Auteur: | 27 december 2010

Waarom smaakt een aardbei naar een aardbei? Wat maakt het lobbige fruit zo sappig, rood en groot? Dat ligt natuurlijk aan het soort moleculen in de aardbeitjes, maar die krijgen hun vorm dankzij het DNA van de plant. En dat is nu voor het eerst geanalyseerd, schrijven wetenschappers in Nature Genetics.

Hoewel Griekse en Romeinse gedichten al lovend over aardbeien verhaalden, bestaat de aardbei zoals wij ‘m kennen pas een jaar of 250. Dat is een kruising tussen een smaakvolle Noord-Amerikaanse aardbei en een Chileense variant die lekker groot is. Maar om te achterhalen welke genen bepalend zijn voor de opmaak van een aardbei, analyseerden Britse en Amerikaanse wetenschappers de wilde bosaardbei: de – weliswaar kleine – soort die volgens hen de meest uiteenlopende eigenschappen bevat.

Een genoomkaart die de bosaardbei Fragaria vesca (rechts) vergelijkt met een andere roosachtige van de soort Prunus (links).
Nature Genetics

In het tijdschrift Nature Genetics beschrijven Vladimir Shulaev en zijn collega’s hoe ze de ruim 35.000 genen die de bosaardbei rijk is in kaart hebben gebracht. Andere wetenschappers en aardbeikwekers kunnen met hulp van de genenkaart vergelijkingen maken tussen de verschillende aardbei-varianten, en zo bepalen hoe je bijvoorbeeld de houdbaarheidsdatum, smaak en ziekteweerstand kunt verbeteren.

Het genoom van de Europese bosaardbei levert ook extra info op voor appels en peren, die eveneens tot de familie van roosachtigen behoren. In tegenstelling tot het bekende gezegde maakt de genenkaart het juist mogelijk om aardbeien, appels en peren genetisch met elkaar te vergelijken, en wellicht te verbeteren.

De genenkaart is gratis door te spitten op de website Strawberry Genome. Douglas Kell, voorzitter van de Britse geldschieter van het onderzoek – Onderzoeksraad voor Biotechnologie en Biologie – vindt het open karakter van de genoomstudie belangrijk, zodat iedereen – ook arme landen – ervan kan meeprofiteren. Neem bijvoorbeeld het hoge vitamine C-gehalte in de aardbei; het genoom biedt wetenschappers handvatten om te onderzoeken hoe je het vitamine-gehalte in andere fruitsoorten kunt verhogen.

Overigens staat in dezelfde editie van Nature Genetics een beschrijving van het genoom van de cacaoboom; de wetenschappers van dat project verwachten dat ze het genetische geheim van goede chocolade ermee kunnen uitpluizen.

Oeps: Onbekende tag `feed’ met attributen {"url"=>"https://www.nemokennislink.nl/kernwoorden/genoom.atom", “max”=>"6", “detail”=>"minder"}