Volkssterrenwacht Urania

Wie stelt zich geen vragen over het hoe, het wat en – vooral – het waarom van de dingen? De talloze sterren die worden opgevoerd in talkshows verkondigen liever futieler zaken dan zich te buigen over onze plaats in de kosmos. Voorlopig hebben we daarover dus nog een televisieprogramma te goed. Maar eigenlijk is dat niet nodig: Vlaanderen heeft immers zes Volkssterrenwachten die je maar al te graag inwijden in de wondere wereld van de sterrenkunde. Urania is één van die zes.

In de Oudheid was Urania de muze van de sterrenkunde. In deze tijd probeert Urania je te inspireren tot sterrenkunde en aanverwante wetenschappen als weerkunde en ruimtevaart. Daarvoor kan je kiezen uit een heel gamma activiteiten en diensten: cursussen voor beginners en gevorderden, geleide bezoeken aan de sterrenwacht, een uitgebreid documentatiecentrum, diverse publicaties, waarnemingsavonden, voordrachten, Urania Mobiel (de eerste mobiele sterrenwacht van Vlaanderen) en de astroshop. Er is voor ieder wat wils: jong en oud, beginners en gevorderden, theoretici en praktijkliefhebbers. Iedereen kan zijn gading vinden op Urania.