De zelfrijdende trein: vertraging onbekend
Van metro’s zonder machinist kijken we allang niet meer op. Het automatiseren van het Nederlandse treinspoor blijkt een ingewikkeldere klus.
Van metro’s zonder machinist kijken we allang niet meer op. Het automatiseren van het Nederlandse treinspoor blijkt een ingewikkeldere klus.
Van elektrische fiets tot hyperloop, NEMO Kennislink onderzoekt in vier delen het vervoer van de toekomst. Tijd voor de laatste aflevering: hoe delen we ons vervoer zoveel mogelijk?
Van elektrische fiets tot hyperloop, NEMO Kennislink onderzoekt het vervoer van de toekomst. Welke keuzes maken we nu voor het ideale transport in 2050? Deze maand: hoe maken we het vervoer zo snel mogelijk?
De volgende generatie van ons mobiele netwerk belooft sneller en betrouwbaarder dan ooit te worden. Goed om een massa zelfrijdende auto’s te coördineren of om een arts ‘draadloos’ op afstand te laten opereren. Maar steeds duiken er zorgen op over nadelige gezondheidseffecten van de 5G-straling...
Taxi’s staan een flink deel van hun tijd stil of rijden rond zonder passagier. Dat roept de vraag op hoeveel taxi’s minimaal nodig zijn om aan de vraag te voldoen. Een nieuwe studie gepubliceerd in Nature geeft een wiskundige oplossing die ook praktisch bruikbaar is.
Mensen willen dat een zelfrijdende auto bij een ongeluk zo min mogelijk slachtoffers maakt – maar niet als ze er zelf in zitten. De tegenstelling tussen je eigen overlevingsdrang en het redden van anderen zorgt in zelfrijdende auto’s voor een bijna onoplosbaar moreel dilemma.