Geen plek voor auto's in de woonwijk van de toekomst
Nederland bouwt er de komende jaren flink wat huizen bij. De auto zal daarbij vaak niet meer welkom zijn in de woonwijk. Hoe moet dat?
Nederland bouwt er de komende jaren flink wat huizen bij. De auto zal daarbij vaak niet meer welkom zijn in de woonwijk. Hoe moet dat?
Technisch gezien is het aardgasvrij maken van Nederland niet moeilijk. Het is vooral ingewikkeld omdat er veel partijen bij betrokken zijn, de meningen verschillen en het gepaard gaat met enorme investeringen.
Saamhorigheid in een wijk kan er niet alleen voor zorgen dat mensen gezellig wonen, maar ook dat ze zich gezonder voelen. Dat blijkt uit het promotie-onderzoek van sociologe Sigrid Mohnen.
Niet-westerse allochtonen die in een zwarte wijk wonen, hebben minder contact met autochtone Nederlanders én met andere etnische groepen. Zwarte wijken zijn dus een belemmering voor de integratie van allochtonen. Toch moeten we het belang van de kleur van de wijk niet overschatten.
Studerende allochtonen identificeren zich meer met Nederland dan lager opgeleide allochtonen. Toch zijn Turkse en Marokkaanse hogeropgeleiden niet positiever over Nederlanders.
Het Brabantse Haverleij bestaat uit vier spiksplinternieuwe kastelen en een vestingstadje. Alles is nieuw maar herinnert aan vroegere tijden. Dikke muren en toegangspoorten benadrukken de grens met buiten. Sociologe Toe Laer ontdekte dat de 21eeeuwse woonconsument herkenning, nostalgie, vertro...
Nog voor de zomer wil het kabinet-Balkenende IV een actieplan opstellen om de probleemwijken in ons land binnen acht tot tien jaar te transformeren tot ‘prachtwijken’. De allochtone middenklasse kan daar een belangrijke rol in spelen. Maar dat gaat niet vanzelf; die groep is kritisch en veelei...