Podcast: Wonen in een stad zonder auto's
De oude Nederlandse steden zijn niet gebouwd voor de grote hoeveelheid wagens die je er nu vindt. Is de autovrije stad de oplossing? De nieuwe aflevering van de podcast Oplossing Gezocht gaat hierover.
De oude Nederlandse steden zijn niet gebouwd voor de grote hoeveelheid wagens die je er nu vindt. Is de autovrije stad de oplossing? De nieuwe aflevering van de podcast Oplossing Gezocht gaat hierover.
Bumperklevers, smartphonegebruikers en linksrijders. Sommige weggebruikers halen het bloed onder je nagels vandaan. Wat maakt dat we ons op de weg zo anders gedragen dan in de supermarkt?
Het aantal personenauto’s in Nederland blijft maar groeien. Automobilisten zijn verknocht aan hun blik, ziet verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Toch ziet hij mogelijkheden om dit gedrag te veranderen.
NEMO Kennislink sprak met hoogleraar Marco te Brömmelstroet over het boek ‘Het recht van de snelste’, dat hij met journalist Thalia Verkade schreef.
We reizen steeds sneller, maar zijn nog even lang onderweg. Het is een van de interessante inzichten in het boek ‘Het recht van de snelste’. Daarin nemen journalist Thalia Verkade en wetenschapper Marco te Brömmelstroet de lezer mee op reis door de straat.
Geniet nog maar even van de schoonste lucht in tijden, want volgens Henk Eskes van het KNMI zitten we zo weer op het oude stikstofniveau als de economie weer gaat draaien.
Het kabinet verlaagt vanwege de stikstofcrisis de maximumsnelheid op de snelweg. Leidt dit tot minder files? Nee, zegt hoogleraar transport Eric van Berkum.
Aan de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur mag van ‘vroempartij’ de VVD niet getornd worden. Hoeveel CO2 scheelt dat eigenlijk?
Het is mogelijk om op bepaalde plekken in de stad de luchtvervuiling door fijnstof tot maar liefst de helft terug te dringen. Dat kan dankzij speciale apparaten in parkeergarages, die de vervuilde lucht vol fijnstof afzuigen en reinigen, ontdekten wetenschappers van de TU Eindhoven.
Het is hoog tijd dat de Nederlandse politie een textalizer gaat gebruiken. Dit apparaat weet na een ongeluk of iemand een smartphone in handen had. En dus ook of de automobilist was afgeleid en de wet overtrad. Juist technologie kan helpen om smartphonegebruik in auto’s tegen te...
Natuurlijk kun je meer asfalt aanleggen om files tegen te gaan. Maar dat is op veel plekken helemaal niet nodig, blijkt uit onderzoek van de TU Delft. Maatregelen als matrixborden en toeritdosering zijn vaak effectiever. Nieuwe modellen bieden een beter inzicht en brengen je sneller op plek va...
Een nieuw digitaal platform maakt het delen van real-time informatie in de transportsector mogelijk. Zodat vervoerders direct weten waar hun vracht is, en een vrachtwagenchauffeur het op tijd hoort wanneer een binnenvaartschipper vertraging op heeft gelopen. Dat soort communicatie verloopt in ...
Luister je altijd naar jouw navigatie-apparaat? Of weet je zelf wel een snellere route naar je bestemming? Geavanceerde navigatiesystemen vertellen je in de toekomst nog gedetailleerder welke route je moet volgen om files te mijden. Of zodat een verkeersopstopping überhaupt niet ontstaat. Maar...
Files vermijden door auto’s verschillende routes te laten volgen en vrachtwagens die vlak achter elkaar rijden om brandstof en tijd te besparen. Dit soort onderzoeken op het gebied van verkeersmanagement ontgroeien het lab en worden nu gedaan op de openbare weg.
Een kleine computer die een normale auto omtovert tot een zelfrijdende wagen. Chinese onderzoekers ontwikkelen de Selfride die dit mogelijk maakt. Ze zoeken deelnemers voor een experiment, die de Selfride in hun auto willen testen op de openbare weg in Nederland.
De ene na de andere zelfrijdende auto lijkt de weg op te gaan. Nederland wil een voortrekkersrol en de minister laat trots weten dat we over 20 jaar volledig automatisch rijden. Toch lijken er nog veel haken en ogen te zijn. Twee experts over techniek, aansprakelijkheid, acceptatie en de lange...
De ANWB signaleerde de afgelopen weken opvallend veel snelwegongelukken. De traumahelikopter rukte maar liefst 35 procent vaker uit dan vorig jaar. Hoog tijd voor een onderzoek volgens de ANWB, dat desnoods moet worden afgedwongen door de Tweede Kamer. Verkeerspsycholoog Raymond Hoogendoorn (T...
Rijkswaterstaat heeft een nieuw onderzoek ingesteld naar de veiligheid van de Tweede Coentunnel naar aanleiding van de vele ongelukken in de tunnel. Verkeersdeskundigen en -psychologen analyseren de ‘crashtunnel’. Volgens veel automobilisten is de tunnel te nauw en onoverzichtelijk...
Een slimme snelweg, die licht geeft en bestuurders via blauwe sneeuwvlokken waarschuwt voor gladheid. Of neem een rijstrook die elektrische auto’s al rijdend oplaadt. Klinkt futuristisch? Nu al worden deze technieken in Nederland ontwikkeld en beproefd.
Ben je een bovengemiddeld goede automobilist? Ja? Heel zeker? Waarschijnlijk ben je een beetje té optimistisch. Maak kennis met het Dunning-Kruger-effect: mensen blijken zichzelf vaak te overschatten, vooral wanneer ze slecht presteren. Iedereen doet het: ook hoogopgeleide artsen, bijvoorbeeld...
Sneeuwvlokjes, verkeersstromen en overstromingen: ze hebben allemaal een fractale structuur. Componisten door de eeuwen heen hebben diezelfde structuur in hun muziek verwerkt. Ons brein is blijkbaar dol op die patronen.
Een beetje kruispunt heeft al gauw zo’n dertig stoplichten en iedereen wil natuurlijk zo kort mogelijk wachten voor rood. Hoe vind je de beste oplossing? Carl Stolz en Bart Veroude vertellen hoe (leuke) wiskunde hen daarbij helpt.
In februari nam de regering van Denemarken het besluit om een oeververbinding met het Duitse vasteland te bouwen in de vorm van een tunnel. Deze tunnel zal met een lengte van 19 km niet alleen de langste, maar vooral ook één van de veiligste weg- en spoortunnels ter wereld zijn.
In het lab maken titaandioxide nanodeeltjes gemakkelijk schadelijke stikstofoxide-gassen onschadelijk. Maar de praktijk buiten het lab blijkt soms weerbarstig. Langs enkele Nederlandse snelwegen staan sinds 2008 schermen met de nanodeeltjes, maar de concentratie stikstofoxiden neemt er nauweli...
Red Bull betaalt de Universiteit Utrecht voor onderzoeken naar de werking van energiedrankjes. De Telegraaf zette daar deze week vraagtekens bij: het viel de krant op dat de conclusies van die onderzoeken steeds positief uitpakken voor Red Bull. Kennislinkredacteur Ronald Veldhuizen had in 201...
Cruise control die de bestuurder waarschuwt voor filesituaties. Zo hoort cruise control toch ook eigenlijk te werken? Bedrijven en kennisinstellingen werken samen om dit product binnen een paar jaar op de markt te brengen.
Medicijnmisbruik in het verkeer vormt een steeds groter probleem. Benzodiazepinen uit slaap- en kalmeringsmiddelen zijn boosdoener nummer één. Door hun slaapverwekkende en spierverslappende uitwerking beïnvloeden deze medicijnen de rijvaardigheid. Met een speekseltest kan de concentratie benzo...
Automobilisten vinden het prima als hun auto hen een handje helpt bij het filerijden. Zelfs als dat verder gaat dan waarschuwen en informeren: een file-assistent mag ook het rijden zélf best overnemen. Uit onderzoek van ir. Cornelie van Driel blijkt dat filerijden er vlotter, veiliger en comfo...
Een slimme invoering van variabele tolheffing, met verschillende tarieven op verschillende momenten, reduceert files. Zelfs kleine tolheffingen kunnen al grote invloed hebben op de totale reistijd. Dat concludeert NWO-onderzoekster Dusica Joksimovic, die eerder deze week aan de Technische Univ...
Zelfregulerende stoplichten kunnen de wachttijd in drukke verkeerssituates tot 77% omlaag brengen. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Carlos Gershenson aan de Vrije Universiteit Brussel.