Krabbels in de kantlijn vertellen grote verhalen
Voor sommigen is schrijven in boeken als vloeken in de kerk. Toch vond men het vroeger heel gewoon om aantekeningen te maken in boeken.
Voor sommigen is schrijven in boeken als vloeken in de kerk. Toch vond men het vroeger heel gewoon om aantekeningen te maken in boeken.
Het alfabet: wat valt daar nou over te vertellen? Nou, heel wat, zo laat taalkundige en illustrator Frank Landsbergen zien in Het Dikke Alfabetboek.
Jongeren die op een actieve manier sociale media gebruiken, scoren hoger op schoolse schrijftaken. Maar jongeren die vooral veel berichtjes ontvangen hebben juist een slechtere schrijfvaardigheid.
Leren kinderen met scherm en toetsenbord net zo goed lezen en schrijven als met pen en papier? Hoewel digitale leermiddelen ook positieve effecten hebben, lijken de gevolgen voor tekstbegrip zorgwekkend.
Een tekst wordt niet begrijpelijker als je enkel woorden en zinnen inkort. Het is belangrijker dat je bekende woorden gebruikt, en dat je grammaticale eenheden bij elkaar zet. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Suzanne Kleijn (UU), die een nieuwe leesbaarheidsformule ontwikkelde.
Technologie is mede voortgekomen uit creatieve ideeën van de mens. Zijn we nu op een punt waarop we óók die creatieve ideeën kunnen doorgeven? Met andere woorden: kunnen machines creatief zijn?
Taalkundigen ontwikkelden een online tool waarmee je Russische namen uit het cyrillisch of het Engels kunt omzetten naar het Nederlands. Hiermee willen ze journalisten, schrijvers, redacteuren en andere taalgebruikers een handig hulpmiddel aanreiken voor wie Russische namen in het Nederlands m...
Slechts drie op de tien leerlingen kunnen aan het eind van de basisschool een begrijpelijke tekst schrijven. Daarom ontwikkelden onderzoekers Renske Bouwer en Monica Koster de lesmethode Tekster, die zich vooral richt op de procesmatige kant van schrijven.
Archeologen hebben in Londen Romeinse schrijfplankjes opgegraven. Dat meldde het Museum of London Archeology (MOLA) deze zomer. De handgeschreven documenten zijn de oudste die tot nu toe gevonden zijn in Groot-Brittannië.
We raken steeds meer gewend aan werken met computers, toetsenborden en getikte teksten. Een handgeschreven sollicitatiebrief is vrijwel nergens meer een aanbeveling en veel jongeren vinden bellen ouderwets: ‘waarom tekst je me niet even?’. Daar is niets mis mee, maar schrijven met ...
Uitgevers van schoolboeken doen vaak hun uiterste om teksten op te leuken met vrolijke plaatjes en spannende verhalen. Maar leerlingen zitten daar helemaal niet op te wachten. Die willen gewoon een makkelijk leesbare tekst waarin informatie op een compacte manier wordt gepresenteerd. Dat blijk...
Elke twee weken gunt een lid van De Jonge Akademie ons aan de hand van vragen een blik in hun persoonlijke fascinatie met wetenschap in het algemeen en hun eigen onderzoeksonderwerp in het bijzonder, en hoe die is ontstaan. Deze week Gert-Jan van der Heiden over wat hem zo aanspreekt in de fil...
Middeleeuwse kopiisten – professionele schrijvers die teksten kopieerden door ze over te schrijven – hadden vaak meer voor ogen dan alleen het maken van een nauwgezette kopie. Vooral bij teksten die bedoeld waren om hardop te worden voorgelezen pasten zowel kopiisten als gebruikers...
14,3 procent van de Nederlandse vijftienjarigen heeft problemen bij het lezen van studieboeken en toetsen. Vaak hebben zij moeite met het leggen van verbanden tussen verschillende tekstdelen. Uit recent onderzoek blijkt dat vooral doorlopende teksten met verbindingswoorden helpen voor een goed...
Van 8 tot en met 13 september vindt in Nederland de Week van de Alfabetisering plaats. Wereldwijd zijn ruim 800 miljoen mensen analfabeet. In Nederland zijn het er naar schatting 250.000. Mensen die moeite hebben met lezen en schrijven noemen we laaggeletterd. Dit zijn er in Nederland zo’...
Leraren denken dat het geen zin heeft allochtone ouders te betrekken bij het wegwerken van een taalachterstand van hun kind. Maar door dit vooroordeel wordt die taalachterstand alleen maar groter.
Wat moet het zijn in teksten voor een algemeen publiek: u of je? Die keuze brengt veel getob met zich mee. Afschaffen dan maar, die dubbelvorm? Veel taalgebruikers blijken toch gehecht aan het verschil tussen u en jij. Waarom? En hoe los je (lost u) het probleem in de praktijk op?
Welk lettertype kies je voor welke soort brief of tekst? Is het meer dan alleen een kwestie van smaak? Ja, meent de Engelse psycholoog dr. A. Sigman: bij de ene boodschap past een zakelijke, schreefloze letter beter, bij de andere juist een zwierige cursief. Valt zijn stelling ook te bewijzen?...