Op zoek naar het ideale plaatje
Nederland is met vakantie! Maar hoe komt het eigenlijk dat we ons beperken tot een relatief klein aantal plekken? Hoe werkt massatoerisme, kortom – en wat zijn de beperkingen ervan?
Nederland is met vakantie! Maar hoe komt het eigenlijk dat we ons beperken tot een relatief klein aantal plekken? Hoe werkt massatoerisme, kortom – en wat zijn de beperkingen ervan?
Op allerlei manieren kun je woorden kracht bij zetten. Bijvoorbeeld door het gebruik van toevoegingen als heel, erg of een uitroepteken. Maar woorden die beelden en emoties oproepen, zoals metaforen, versterken nog meer, blijkt uit onderzoek van Christine Liebrecht.
De voedselindustrie, met haar massale productie van eenvormige etenswaren, lijkt haaks te staan op de handmatige bereiding van lokale specialiteiten. Maar de kikkererwtendip ‘hummus’ dankt haar populariteit als Israëls’ nationale, ambachtelijke gerecht juist aan zulke industriële massapr...
Zo’n 60% tot 80% van de consumenten haalt zijn of haar boodschappen bij meerdere supermarkten, om zo geld te besparen. NWO-onderzoeker en econoom Mark Vroegrijk toont echter aan dat klanten hierdoor juist meer geld uitgeven, dan wanneer ze trouw blijven aan één enkele supermarkt.
Wat voelen we precies als we naar melancholische muziek luisteren? Communicatiewetenschappers doen er de hele zomer onderzoek naar. Live, in NEMO, met bezoekers als proefpersoon.
In de reclame wordt veel gebruik gemaakt van buitenlandse talen. Uit onderzoek blijkt nu dat boodschappen in vreemde talen veel minder emoties losmaken dan boodschappen in de moedertaal.
Red Bull betaalt de Universiteit Utrecht voor onderzoeken naar de werking van energiedrankjes. De Telegraaf zette daar deze week vraagtekens bij: het viel de krant op dat de conclusies van die onderzoeken steeds positief uitpakken voor Red Bull. Kennislinkredacteur Ronald Veldhuizen had in 201...
Nederlanders leven niet zo gezond als zou kunnen en dat moet veranderen. Helaas pakken voorlichtingscampagnes het helemaal verkeerd aan. Ze moeten concreter en gemakkelijker, stelt hoogleraar Bob Fennis, want de consument is meestal een ongemotiveerd gewoontedier.
Korte flitsen in tv-spotjes kunnen ons gedrag onbewust beïnvloeden.
Humor in advertenties zorgt ervoor dat klanten voor een product kiezen. Daarnaast voorkomt humor in reclame irritaties.
Koninginnedag staat voor de deur. Typisch Nederlands. Maar Duitsers hebben een heel ander idee van typisch Nederlands. Zij denken niet aan oranje feestvierders en vrijmarkt, maar aan Frau Antje.
Citaten uit reclames, films of tv-series, oftewel catchphrases, worden veelvuldig gebruikt door een brede laag van de bevolking, zo blijkt uit een peiling van Onze Taal. Hoewel vooral gebruikt om groepsbinding uit te drukken, zijn catchphrases ook sterk aan mode onderhevig.
Nijmeegse onderzoekers ontdekten dat alcoholreclames jongeren zelfs tijdens het kijken al aanzetten tot meer drinken. Meer voorlichting lijkt geboden. Toch is dat geen goed idee: uit onderzoek blijkt dat voorlichting helemaal niet zorgt voor minder alcoholmisbruik. “Kijken naar een spotje als ...
De Nederlandse levensmiddelenbranche gaat kinderhelden als K3 en Kabouter Plop van snoepverpakkingen afhalen. Zo worden deze ongezonde spullen minder aantrekkelijk. Lees hier waarom kinderen zelf ook weerbaarder gemaakt moeten worden tegen zulke verleidingen.
Wat is het geheim van een goede slagzin? Je kunt die vraag afdoen met dooddoeners als ‘een goede grap moet je niet uitleggen’ en ‘over smaak valt niet te twisten’. Maar onderzoek naar retorische middelen in slagzinnen leert dat er wel degelijk iets over kan worden gezeg...
De miljoenen die wereldwijd besteed worden aan de trendy raadselachtige, open advertenties zijn weggegooid geld. Advertenties die geen duidelijke clou hebben, worden vaak niet begrepen en roepen soms zelfs irritatie op. Communicatiewetenschappers Paul Ketelaar en Marnix van Gisbergen promovere...
De Dove reclamecampagne lijkt zich te onderscheiden van andere campagnes doordat ze geen graatmagere modellen in haar campagnes afbeeldt, maar meiden die trots zijn op hun lijf en lol hebben, ondanks hun maatje S of XL. Onderzoeker Paul Ketelaar laat zien in hoeverre de Dove campagne effectief...
Tijdens wedstrijden van het Nederlands elftal zullen de emoties vast hoog oplopen. Deze emotionele opwinding zorgt ervoor de reclames in de rust minder goed worden onthouden. Staat Nederland bovendien voor, dan worden de reclames slecht gewaardeerd. Vanuit psychologisch oogpunt is adverteren i...