'De stad als de bovenkant van de ondergrond'
De ondergrond van grote steden verdient meer aandacht, zeggen Jeroen Schokker van de Geologische Dienst Nederland van TNO en Ignace van Campenhout van de Gemeente Rotterdam.
De ondergrond van grote steden verdient meer aandacht, zeggen Jeroen Schokker van de Geologische Dienst Nederland van TNO en Ignace van Campenhout van de Gemeente Rotterdam.
In 2013 is het precies anderhalve eeuw geleden dat de eerste metro in Londen ging rijden. Inmiddels is de London tube immens populair en vervoert hij meer dan een miljard reizigers per jaar.
Met een nieuwe communicatiestrategie voor de Noord/Zuidlijn, de nieuwe Amsterdamse metrolijn, is Amsterdam uit het dal gekropen. Het infrastructurele project dreigde de stad letterlijk en figuurlijk onderuit te halen. Maar het vertrouwen begint zich te herstellen. Over vier jaar zal de Ams...
Architect Daniëlle Bakkes maakte in december 1993 en januari 1995 de hoogwaterstanden van de Maas in Limburg mee. Dat was voor haar de aanleiding een plan te ontwerpen voor een nieuwe inrichting van de stad Maastricht, waarin het water alle ruimte krijgt.
Steeds meer wegen, parkeerplaatsen en andere gebouwen worden niet op maar onder de grond geplaatst. Maar waarom eigenlijk? Kennislink vroeg het ingenieur Jack Amesz, directeur van het Ingenieursbureau Den Haag en voormalig directeur van het Centrum voor Ondergronds Bouwen.
Als betonnen diepwanden slecht uitharden, bestaat er gevaar voor verzakking en instorting. Met nieuwe technieken van TUD-promovendi is de kwaliteit van het beton te meten, op straatniveau .