De zelfrijdende trein: vertraging onbekend
Van metro’s zonder machinist kijken we allang niet meer op. Het automatiseren van het Nederlandse treinspoor blijkt een ingewikkeldere klus.
Van metro’s zonder machinist kijken we allang niet meer op. Het automatiseren van het Nederlandse treinspoor blijkt een ingewikkeldere klus.
Het aanleggen van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam is een ongekend staaltje technisch vernuft. Niet eerder is er zo diep en op zulke slappe veengrond een metrolijn onder een oude stad aangelegd. Dit bood ook ongekende kansen voor archeologisch onderzoek.
Bouwputten zijn getransformeerd tot glimmende stations. Onder het centrum van Amsterdam zoeven de metrotreinen van de nieuwe Noord/Zuidlijn ondanks tegenslagen en zware kostenoverschrijdingen. NEMO Kennislink reist alvast mee, langs de bouwkundige hoogte- en dieptepunten.
In 2013 is het precies anderhalve eeuw geleden dat de eerste metro in Londen ging rijden. Inmiddels is de London tube immens populair en vervoert hij meer dan een miljard reizigers per jaar.
Met een nieuwe communicatiestrategie voor de Noord/Zuidlijn, de nieuwe Amsterdamse metrolijn, is Amsterdam uit het dal gekropen. Het infrastructurele project dreigde de stad letterlijk en figuurlijk onderuit te halen. Maar het vertrouwen begint zich te herstellen. Over vier jaar zal de Ams...
Afgelopen woensdag (30 juni 2010) was het zover: het eerste deel van de Noord-Zuidlijn is klaar. Tunnelboor ‘Gravin’ bereikte station Rokin en heeft daarmee een 720 meter lange tunnel gegraven vanaf het Damrak. Haar taak zit er op, tunnelboor ‘Noortje’ neemt het over.