Batwoman in de taalwetenschap
Sonja Vernes doet onderzoek naar vleermuizen in de hoop zo meer te weten te komen over het menselijk taalvermogen. Dat is minder vreemd dan het in eerste instantie lijkt.
Sonja Vernes doet onderzoek naar vleermuizen in de hoop zo meer te weten te komen over het menselijk taalvermogen. Dat is minder vreemd dan het in eerste instantie lijkt.
In kinderboeken kom je vaak de directe rede tegen. Maar de directe rede is niet altijd eenvoudiger te begrijpen dan de indirecte rede, zo blijkt uit onderzoek van taalkundige Franziska Köder aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het vergt een perspectiefwisseling binnen de zin, waar zelfs volwas...
Eenjarige kinderen blijken baat te hebben bij een dutje tijdens het leren van taal, terwijl kinderen van tweeënhalf juist beter leren als ze wakker blijven. Psychologe Rebecca Gómez doet onderzoek naar de invloed van slaap op het leren van taal.
Op 27 maart hield taalwetenschapper Claartje Levelt haar oratie aan de Universiteit Leiden. Daar doet ze al ruim 15 jaar onderzoek naar kindertaal. Ook is ze de oprichter van het babylab in Leiden. Als fonoloog onderzoekt ze de manier waarop kinderen de klankstructuur van hun moedertaal onder ...
Akke de Blauw deed onderzoek naar de vertelvaardigheid van kinderen. Daarvoor maakte ze tien jaar lang video-opnames van drie kinderen, vanaf het moment dat ze drie maanden oud waren. Zowel de taalinput van de ouders, als eigen initiatieven van de kinderen hadden invloed op hun latere vertelva...
Te vroeg geboren baby’s hebben later een verhoogde kans op een taalachterstand. Een grotere blootstelling aan taal gedurende de allereerste weken na de geboorte heeft een positief effect op hun latere taalontwikkeling. Dat blijkt uit een recente studie van een Amerikaans onderzoeksteam, ...
Kinderen interpreteren zinnen die woorden bevatten zoals ‘elk’ en ‘ieder’, ook wel kwantoren genoemd, anders dan volwassenen. Dat blijkt uit het proefschrift van taalwetenschapper Marie-Elise van der Ziel die op woensdag 13 juni promoveert aan de Universiteit Utrecht.
Vier- en vijfjarigen zijn prima in staat om Engels te leren. Bovendien zonder dat hun Nederlands daar onder lijdt. Dat blijkt uit een onderzoek naar de effectiviteit van vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) Engels op de basisschool en de invloed daarvan op de Nederlandse taalvaardigheid van leer...
In Nederland en Vlaanderen is Engels pas verplicht vanaf groep 7. In vergelijking met andere Europese landen is dat aan de late kant. Maar Nederlandse basisscholen zijn bezig met een inhaalrace.
Veel dreumesen van nog geen twee jaar oud gebruiken al bijvoeglijke naamwoorden als groot en hoog. Maar pas op hun zevende begrijpen ze deze termen op ‘volwassen’ niveau, concludeert taalwetenschapper Elena Tribushinina.
Het doorgronden van de betekenis van verwijswoorden vergt veel van onze hersenen. Toch toont recent onderzoek aan dat kinderen dit veel vroeger leren dan altijd werd gedacht.
Babygebaren zijn hot. Maar leiden ze echt tot minder gefrustreerde en eerder sprekende peuters?
Zuigen op een speen of de eigen duim heeft misschien een geruststellend effect, maar het kan later ook voor spraakproblemen zorgen.
Woorden die anders klinken kunnen óf een nieuw woord zijn óf een bekend woord zijn dat met een accent wordt uitgesproken. Vanaf 19 maanden horen peuters het verschil.
Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam (UvA) hebben een grote internationale prijs gewonnen met hun paper over kindertaalverwerving. In het paper brengen zijn verslag uit van hun onderzoek naar de vraag hoe kinderen hun moedertaal leren. De resultaten van dit onderzoek weerleggen de do...
Onderzoekers van het Amsterdam Center for Language and Communication (ACLC/UvA) doen in het Utrechts Babylab onderzoek naar de taalontwikkeling van Nederlandstalige kinderen van 18-19 maanden. De eerste resultaten laten zien dat deze kinderen al onderscheid kunnen maken tussen grammaticale ver...