Nanodeeltjes imiteren hersencellen
Kunstmatige intelligentie vergt veel rekenkracht en energie. Universiteit Twente onderzoekt hoe chips op basis van klassieke componenten dezelfde efficiëntie en zuinigheid kunnen halen als onze hersenen.
Kunstmatige intelligentie vergt veel rekenkracht en energie. Universiteit Twente onderzoekt hoe chips op basis van klassieke componenten dezelfde efficiëntie en zuinigheid kunnen halen als onze hersenen.
In 2016 versloeg AlphaGo voor het eerst Go-spelers van wereldklasse. Dit computerprogramma werd nog ‘opgevoed’ met door mensen gespeelde partijen. Nu is er AlphaGo Zero. Die leerde zichzelf in drie dagen Go spelen op bovenmenselijk niveau.
Deskundigen hadden verwacht, dat het nog minstens tien jaar zou duren voordat een computer de menselijke wereldkampioen Go zou verslaan. Een computerprogramma dat neurale netwerken combineert met quasi-toevallig zetten en stellingen uitproberen presteert het nu al. Het is een grote sprong voor...
Sinds de computer Deep Blue schaakgrootmeester Kasparov versloeg, verlegden computerprogrammeurs hun blik naar het Aziatische bordspel Go. Tot op de dag van vandaag is het nog geen computer gelukt een Go-prof te overmeesteren. Terwijl de spelregels eenvoudiger zijn dan van schaken. Ook wetensc...
NWO-promovendus Erik van der Werf heeft als eerste ter wereld met een computerprogramma het Go-spel op een speelbord van 5×5 opgelost. Van der Werf onderzocht nieuwe computertechnieken die de Go-programma’s moeten verbeteren en op termijn de beste menselijke spelers kunnen verslaan....