Electriciteit zonder batterijen
Van de bewegingen die je maakt, tot het licht dat op de muur valt: het barst van de gratis energie. Onderzoekers van de TU Delft werken aan een batterijloze technologie om dit te benutten.
Van de bewegingen die je maakt, tot het licht dat op de muur valt: het barst van de gratis energie. Onderzoekers van de TU Delft werken aan een batterijloze technologie om dit te benutten.
Sinds corona besteden jongeren hun tijd meer aan gamen. Ouders maken zich zorgen, maar is dat wel nodig? Psycholoog Geert Verheijen toonde eerder juist de voordelen van gamen op de sociale ontwikkeling.
Altijd al zélf het einde van een film willen bepalen? Dan is het ‘MyndPlay’-systeem wellicht wat voor jou. Met een speciale headset peilt het systeem voortdurend je stemming en op basis daarvan wordt het verloop van de film – of een computerspel – aangepast.
Kom je level 1 en 2 van “Tomb Raider: Underworld” door met genoeg schatten? Dan is de kans groot dat je het laatste level ook wel haalt. Dat blijkt uit een Deens datamining-onderzoek.
Een goed verhaal zit allang niet meer alleen in boeken en films. Games zijn er ook een prima medium voor, vooral als je zelf de hoofdrol wilt spelen. Toch ontbreekt nog altijd de vrijheid om het verhaal naar je eigen hand te zetten. Maar daar gaat promovendus Ivo Swartjes van de Universiteit T...
In de toekomst bestuur je games met hersengolven. Tenminste, dat denken Twentse wetenschappers. Kennislink neemt de proef op de som.
Pubers overwinteren graag binnen, het liefst achter de spelcomputer. Met de nieuwste Call of Duty bijvoorbeeld, die de Sint in hun schoen heeft gestopt. Maar hoe zit het met die gewelddadige games? Hoe groot is het risico dat jongeren straks als bloeddorstige moordenaars uit hun winterhol kome...
Bijna 80 procent van de Nederlandse vrouwen speelt wel eens een computerspel, blijkt uit het Nationaal Gaming Onderzoek 2008. Hoe kan het dan dat we blijven denken dat gamen alleen iets voor jongens is?
World of Warcraft speel je omdat het gezellig is. Sociaal contact is namelijk een van de belangrijkste redenen om het spel te spelen, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit Gent.
Is gamen immoreel, hersenloos vermaak? Theoloog Frank Bosman vindt van niet. Hij ziet allerlei religieuze en christelijke verwijzingen in games als Fallout 3. Over de game als kerk en de console als bijbelboek.
Games zijn de huiskamer ontgroeid. Achter een beeldscherm trainen militairen voor hun volgende missie in Uruzgan. Hoe TNO gaming serieus neemt.
World of Warcraft is immens populair. Zo’n tien miljoen mensen brengen regelmatig hun tijd door in deze virtuele sprookjeswereld. Het sociaal-wetenschappelijk onderzoek naar dit fenomeen komt dan ook steeds meer op gang.
Tien miljoen mensen zijn inmiddels lid van de World of Warcraft community. Als demon of dwerg gedragen ze zich net als in de echte wereld: ze communiceren, werken samen en sluiten vriendschappen. Dr. Karin Wenz, cultuurwetenschapper aan de Universiteit van Maastricht, onderzoekt deze virtuele ...
Een bloederige videogame maakt de spelers opgefokt en agressief. Hun hartslag gaat omhoog, ze zijn gewelddadiger tijdens het spelen en ze hebben naderhand meer agressieve gedachten. Een leeftijdslabel waarin staat dat dit soort gewelddadige spellen niet geschikt zijn voor jonge kinderen werkt ...
Worden jongeren agressief van gewelddadige computerspelletjes? Wetenschappelijk bewijs voor een causaal verband tussen gewelddadig gedrag en games is dun. Al blijken kinderen die het moeilijk vinden om fantasie en werkelijkheid uit elkaar te houden, kwetsbaarder te zijn voor beïnvloeding.
Het immens populaire computerspel The Sims staat bekend als grenzeloze spelwereld, als een soort zandbak waarin de speler zijn of haar fantasieën kan uitleven en botvieren. Hoe gekker hoe beter. Cultuurwetenschapper Maaike Lauwaert laat zien dat de mogelijkheden van The Sims niet zo eindeloos ...
Online computerspelen: miljoenen mensen verliezen zich in droomwerelden die ze tevoorschijn toveren op hun computerscherm. Volgens onderzoeker Andre Nusselder heeft onze relatie met de computer een flinke invloed op de wereld om ons heen. Dit blijkt bijvoorbeeld uit online gaming, chatboxen en...
Online computerspellen: miljoenen mensen doen eraan mee. Het is een business waar groot geld in omgaat. Tegenwoordig kunnen ook spelers hun successen in cash omzetten via veilingsites als eBay. Daar worden zelfs complete personages verhandeld. Saillant detail: vrouwelijke personages zijn meer ...