Hoe schadelijk is de zomervakantie?
Menig docent herkent het: na de lange zomervakantie lijken leerlingen de geleerde stof te zijn vergeten. Moeten we iets doen tegen deze ‘zomerdip’? Of moeten kinderen juist lekker vrij zijn tijdens hun vakantie?
Menig docent herkent het: na de lange zomervakantie lijken leerlingen de geleerde stof te zijn vergeten. Moeten we iets doen tegen deze ‘zomerdip’? Of moeten kinderen juist lekker vrij zijn tijdens hun vakantie?
Met het tweede millenniumdoel wilden de Verenigde Naties bereiken dat in 2015 alle kinderen op de wereld basisonderwijs zouden krijgen. Dat is niet gelukt. Unesco commissielid Jan van den Akker: “Er gaan veel meer kinderen naar de basisschool dan vijftien jaar geleden, maar kinderen in c...
Voor leerlingen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs komt er een verplichte rekentoets. Dit jaar mag nog een onvoldoende worden gehaald, maar volgend jaar wordt het menens. Een goede zaak of niet? Gezien het gemiddeld lage rekenniveau zal er iets moeten gebeuren. Maar met...
Gaan kinderen slechter leren als het boek vervangen wordt door een tablet? De grote meerderheid denkt van wel, maar waar baseren we onze bezwaren eigenlijk op? In ieder geval niet op wetenschappelijk onderzoek, betoogt hoogleraar Methodenleer in de Psychologie Han van der Maas, deze week in de...
Na de zomervakantie weer met een fris gemoed aan de slag? Dat geldt niet voor iedereen. Het was al bekend dat de motivatie van leerlingen in het voortgezet onderwijs gaandeweg afneemt.
Nederlandse kinderen moeten zo vroeg mogelijk Engelse les krijgen. Dat is de mening van Janet van Hell, expert op het terrein van taalontwikkeling. Onlangs kreeg ze een Amerikaanse miljoenensubsidie voor een internationaal onderzoek naar tweetaligheid. Een gesprek over taalexperimenten, het ef...
Steeds meer basisscholen maken gebruik van computers in hun lesprogramma. Maartje Hilte onderzocht hoe de computer optimaal kan worden ingezet voor het spellingsonderwijs.
Over de kwaliteit van het rekenonderwijs in Nederland zijn de meningen verdeeld. Leerlingen kunnen minder goed cijferen maar beter schattend rekenen dan twintig jaar geleden. Dat komt onder andere door nieuwe methodes. Is dat wel een goede zaak? En wat kan er nog verbeterd worden?
Basisschoolleerlingen maken gretig gebruik van zoekmachines op internet, maar hun zoekgedrag laat te wensen over, aldus Ulrike Koot en Mirjam Hoveijn. Uit hun onderzoek blijkt dat leerlingen hun vragen in Google tikken alsof het een magische antwoordmachine is. Gevonden antwoorden worden vaak ...