Als wetenschapper ‘ploeter’ je jarenlang aan je onderzoek. Maar hoe zorg je er nu voor dat je resultaten ook buiten je eigen vakgebied worden opgemerkt?
Wie: Annemarie Maan Wat: Scheikundige Waar: Rijksuniversiteit Groningen Studie: Scheikunde Promotie gaat over: Het ontwikkelen van vuilafstotende beschermlagen. Het is vergelijkbaar met de waterafstotende laag op je regenjas, maar dan bedoeld tegen vuil. Ik koos dit vakgebied omdat: Het een enorm veelzijdig vakgebied is. Je kunt er alle kanten mee op, van het klonen van bacteriën tot aan de massaproductie van kunststoffen. Stiekem vind je het overal om je heen. In de plastic flesjes waar je uit drinkt. Het aansteken van een lucifer en het koken van een ei. In technologische hoogstandjes zoals computers, mobiele telefoons en auto’s. Pas toen ik scheikunde studeerde, besefte ik dat deze wetenschap een bindende factor is in ons dagelijks leven, en werd ik nog nieuwsgieriger naar het vak. Leukste aan wetenschapper zijn: Als wetenschapper daag je jezelf constant uit. Je moet puzzels oplossen, die misschien wel tot een heel ander antwoord leiden dan je had gedacht. Jij moet er een verklaring voor zien te vinden, en het behapbaar maken voor anderen. Elke puzzel is een nieuwe uitdaging, en ik ga die graag aan. Want het moment dat je een puzzel oplost, dat geeft toch een adrenalinekick! Geboren: 28 maart 1995 Meest bijzondere moment als wetenschapper: Tijdens het jaarlijkse theaterfestival Noorderzon in Groningen kregen kinderen tussen de vier en twaalf jaar de kans om voor een dag wetenschapper te zijn. In onze ‘Magische Moleculenkraam’ mochten ze allerlei scheikundige proefjes doen. Van het scheiden van peper en zout met een ballon tot aan kleurrijk olifantentandpasta en plakkerig maizena. Het was prachtig om de nieuwsgierigheid en verbazing op de nog jonge gezichten te zien. Moeilijkste aan wetenschapper zijn: Als wetenschapper is het soms hollen of stilstaan. Het ene moment liggen er vijf verschillende taken op je bord en het andere moment lijkt het onderzoek even stil te staan. Toch gaat het in mijn hoofd altijd door, en is het soms lastig de werkgerelateerde gedachten uit te zetten. Kunnen en durven loslaten, dat is heel belangrijk in ons vak. Op die manier sta je weer open voor nieuwe suggesties of ontdekkingen. Dit hoop ik nog te leren in de komende jaren van mijn promotie. Hobby’s: Muziek, ontwerpen en creëren, films&series, zumba, koken, reizen (cultuur snuiven). Telt eten ook als hobby? Wat hoop je met bloggen voor Faces of Science te bereiken: Dat ik, via mijn blogs en vlogs, jongeren kan aansteken met mijn enthousiasme voor de wetenschap. Scheikunde wordt vaak als een lastig vak gezien. Het is erg abstract en ook wel een beetje saai. Maar zodra je door de zure appel heen bijt en het grotere plaatje ziet, weet ik zeker dat scheikunde veel leuker blijkt te zijn dan je in eerste instantie had gedacht. Ik wil de lezer daarbij helpen. Wie is je grote voorbeeld: Mijn broer, Tim Wat wilde je worden toen je 7 was: Dierenarts En toen je 17 was: Onderzoeker Leukste reactie op je onderzoek: ‘Zodra jouw product op de markt komt, wil ik graag zo’n vuilafstotende laag voor op mijn leesbril. Zo hoef ik hem nooit meer schoon te maken.’ Ik en de media: Interview Ukrant
Spotlight Pitch Prijs en artikel over felicitaties met de Spotlight Pitch Prijs
Pilotfonds Wetenschapscommunicatie door wetenschappers: Gewaardeerd!
Als wetenschapper ‘ploeter’ je jarenlang aan je onderzoek. Maar hoe zorg je er nu voor dat je resultaten ook buiten je eigen vakgebied worden opgemerkt?
Hoe vertel je kinderen iets over scheikunde? Ik denk dat je ze het beste iets kunt laten zien, en dat betekent heel veel proefjes doen! Wil je weten wat precies? Je ziet het allemaal in deze vlog!
Als 4 kinderen een mummie van dichtbij zien, wordt een van hen kort daarna ziek. Is het de vloek van de farao? Daar proberen ze achter te komen in het stripboek ‘De scarabee en de geheimzinnige ziekte’. Een aantal thema’s diep ik nog verder uit in vlogs. Vandaag deel 6: supercomputers.
Als vier kinderen een mummie van dichtbij zien, wordt een van hen kort daarna ziek. Is het de vloek van de farao, of is er iets anders aan de hand? Daar proberen de vier achter te komen in het stripboek ‘De scarabee en de geheimzinnige ziekte’. Een aantal ingewikkelde thema’s uit het stripboek…
Naar aanleiding van het stripboek ‘De scarabee en de geheimzinnige ziekte’ legt Annemarie uit hoe elektronenmicroscopie werkt.
Als vier kinderen een mummie van dichtbij zien, wordt een van hen kort daarna ziek. Is het de vloek van de farao, of is er iets anders aan de hand? Daar proberen de vier achter te komen in het stripboek ‘De scarabee en de geheimzinnige ziekte’. Een aantal ingewikkelde thema’s uit het stripboek…
Als 4 kinderen een mummie van dichtbij zien, wordt een van hen kort daarna ziek. Is het de vloek van de farao? Daar proberen ze achter te komen in ‘De scarabee en de geheimzinnige ziekte’.
Als vier kinderen een mummie van dichtbij zien, wordt een van hen kort daarna ziek. Is het de vloek van de farao, of is er iets anders aan de hand? Daar proberen de vier achter te komen in het stripboek ‘De scarabee en de geheimzinnige ziekte’. Een aantal ingewikkelde thema’s uit het stripboek…
‘Wetenschap is een mannenwereld.’ ‘Meisjes zijn niet slim genoeg.’ In de wetenschap dwalen nog steeds veel stereotype denkbeelden rond. Tijd dus om het stoffige imago eens even goed af te poetsen op de radio!
Tijdens de Avond van de Chemie mocht ik optreden voor een groot publiek. Als je eenmaal op het podium staat, lijkt alles redelijk soepeltjes te gaan. Maar is dat ook echt zo? Ik vertel je mijn verhaal.
Oeeeeh! Aaaaah! WOOW! Huh?! Zo ging het tijdens mijn Magische Moleculen-optreden bij Noorderzon, het jaarlijkse kunstfestival van Groningen. Twintig kinderen schoven aan om gave experimenten te doen!
Ken je die reclame waarin een jongen een kameleon uitdaagt met een zak snoepjes? De kameleon krijgt alle kleuren van de regenboog! Maar kan dat eigenlijk wel?
Ieder jaar krijgt een handjevol wetenschappers de befaamde Nobelprijs. Maar wist je dat er ook een variatie op bestaat?
Tijdens mijn Instagramweek raakte ik in gesprek met Muriël van Oers. Tachtig procent van haar tijd gaat naar wetenschapscommunicatie, en ik wilde meer weten.
In 2013 besloot ik om scheikunde te studeren, maar hoe ben ik tot deze studie gekomen? Dat vertel ik je in deze blog.
Als wetenschapper ben ik dol op experimenteren, want wat is scheikunde nou zonder een spektakel op zijn tijd! In deze vlog laat ik jullie daarom mijn top drie lievelingsproefjes zien.
Als klein meisje maakte ik mijn ouders gek met mijn verzameling aan gadgets. Maar wist je dat ze niet alleen leuk zijn, maar dat je er ook echt iets van kunt leren?
In mijn onderzoek gebruik ik voornamelijk water als oplosmiddel. Het is ongevaarlijk voor het milieu, en aanwezig in overvloed. Maar het is eigenlijk een heel speciaal goedje!
Hoe leer je kinderen iets over wetenschap? Ik ging met mijn pipetjes, peper en heel veel glitter naar de Jonge Onderzoekers om hen te leren hoe je vuil afstoot. En ik kwam met goud glinsterende gympen weer thuis.
Heb je altijd al eens willen weten hoe het wetenschappelijk tijdschrift ‘Quest’ aan zijn antwoorden komt? Deze blog geeft je een kijkje achter de schermen.
Deze zomer had ik de eer om als paranimf een promotieceremonie bij te wonen. Maar wat is een paranimf en wat houdt zo’n ceremonie precies in?
Hoe inclusief is je onderzoeksveld? En hoe zorg je ervoor dat je studie diverser en toegankelijker wordt voor iedereen?
Ik onderzoek hoe je met scheikunde een laag maakt die vuil afstoot. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat vieze zooi aan een boot blijft plakken. Maar hoe doe je dat nu precies? Dat leg ik uit in mijn eerste vlog!
Mijn leven als onderzoeker ziet er tijdens de coronatijd heel anders uit dan ervoor. In mijn eerste blog vertel ik je hoe ik als scheikundige in de ban ben van corona.