14 januari 2020

Wetenschapsquiz Faces of Science

Faces of Science bestaat 5 jaar. En dat vieren we met een wetenschapsquiz! Hoe zit het met jouw kennis over je face en lijf?

Hoera, Faces of Science bestaat vijf jaar! Vijf jaar lang hebben Faces van verschillende universiteiten, werkzaam in totaal verschillende vakgebieden, hun blogs en vlogs met je gedeeld. Om je zo een kijkje te geven in hun leven in de wetenschap.

De afgelopen maanden bezocht een groot aantal Faces of Science hun oude middelbare school om daar met de leerlingen de onderstaande quiz af te nemen. Iedereen bedacht een vraag over het gezicht of het lichaam, gerelateerd aan hun eigen vakgebied. De leukste breinkrakers kozen de Faces uit om te testen op de leerlingen. Jakob ging bijvoorbeeld langs op zijn vroegere middelbare school in Maastricht en Karin bij haar oude school in Hoogezand-Sappemeer

Binnenkort strijden deze leerlingen in NEMO tegen elkaar in de finale van de Wetenschapsquiz van Faces of Science. Benieuwd naar de vragen die de Faces bedachten en waarmee ze hun oude school bezochten? En wil je ook je kennis testen? Doe dan ook mee aan de halve finale van de quiz! De goede antwoorden volgen over een paar weken. Veel succes!

Vraag 1: Waarom zien we zo vaak gezichten in alledaagse voorwerpen?

Vraag 2: Hoeveel triljoen bacteriecellen zitten er in je lijf?

Je hebt 30 triljoen menselijke cellen in je lichaam, hoeveel triljoen bacteriecellen zitten er in je lijf?

Vraag 3: Bij welke zin hoort de piek in je hersenactiviteit?

Stel: we stoppen je in een scanner om je hersenactiviteit te meten. Daar hoor je drie zinnen: ‘de pizza is te heet om te eten’ ‘de pizza is te heet om te drinken’ en ‘de pizza is te heet om te huilen’. Bij welke zin hoort de piek in je hersenactiviteit?

Vraag 4: Welk woord hoort bij het filmpje van deze tong?

Op de beelden zie je de tong vanaf de zijkant, links is de voorkant van de tong, rechts is de achterkant.

Vraag 5: Waarom kunnen we niet naar het weer luisteren?

Je oren zijn een belangrijk onderdeel van je gezicht. In je oren zitten duizenden haarcellen die het signaal van geluidsgolven detecteren. Bij drukverschillen buigen zij zich om en zenden een electronisch signaal naar je hersenen. Maar waarom kan je dan niet naar het weer luisteren?

Vraag 6: Hoeveel meer energie produceer je door een wandeling?

Je hebt een tijdje heel stil achter je computer gezeten, maar besluit even een wandelingetje te maken. Hoeveel meer energie ga je produceren door die wandeling?

Vraag 7: Wat betekent ‘gezichtsverlies’ lijden?

Je leest vaak in de krant dat politici proberen om ‘zonder gezichtsverlies weg te komen’. Wat betekent dat eigenlijk, gezichtsverlies lijden?

Vraag 8: Hoeveel herkenningspunten heeft een computer nodig om een gezicht te identificeren?
Vraag 9: Kunnen baby’s apen en mensen uit elkaar houden?

Foto’s van chimpansees en foto’s van mensen: makkelijk uit elkaar te houden toch? Hoe zit dat bij baby’s?

Vraag 10: Hoe groot ben je als je op een neutronenster landt?

Neutronensterren zijn de sterren met de sterkste zwaartekracht van ons heelal. Als je als astronaut op een neutronenster landt, word je door de zwaartekracht meteen volledig plat getrokken. Hoe groot ben je daarna nog?