20 januari 2015

Superbegeleiders

Een tijdje geleden gaf ik een gastcollege over mijn onderzoek in de collegereeks van een collega. Tot mijn schrik kwam er tijdens de evaluatie best wat kritiek van studenten. Dat kwam hard aan. Gelukkig heb ik twee superbegeleiders.

Even slikken Ik vind het erg leuk dat mijn werk als promovendus niet alleen bestaat uit het doen van onderzoek, maar ook uit het verzorgen van onderwijs. Met veel plezier begeleid ik studenten bij het schrijven van hun scriptie, geef ik gastcolleges en coördineerde ik vorig jaar een cursus over jongeren, gender en ICT. Over het algemeen krijg ik hier fijne, positieve reacties op. Enkele weken geleden kreeg ik echter minder prettig nieuws: mijn gastcollege in de cursus van een collega had behoorlijk wat kritiek gekregen. Dat was even slikken. Ik had zo mijn best gedaan, wat was er mis gegaan?

Opsteker Gelukkig waren daar mijn begeleiders, dr. Els Rommes en prof. dr. Willy Jansen. Ze stelden me gerust: het college was gebaseerd op mijn eerste analyses, dus nog pril; studenten zijn soms erg streng; mijn andere colleges worden altijd fantastisch beoordeeld; de beoordeling zit soms in een klein detail zoals de in- of uitleiding van het college; kortom: ik hoefde niet aan mezelf te twijfelen. Dat was een fijne opsteker die ik op dat moment goed kon gebruiken.

Gastcollege
Marijke geeft een gastcollege.
Marijke Naezer voor Nemo Kennislink

Gouden tip Maar er zat wel iets in de kritiek waar ik iets mee moest: de studenten leken theoretische diepgang te missen. Dat verbaasde me een beetje, omdat ik wel degelijk een (lastig) theoretisch punt had gemaakt. Blijkbaar was het toch niet helemaal overgekomen. Ook hier sprongen mijn begeleiders bij: Els door me te helpen mijn theoretische punt verder uit te werken, Willy door me erop te wijzen dat ik mijn Powerpoint-presentatie vooral gebruikte om de lezing te illustreren met voorbeelden uit mijn veldwerk. Daardoor viel de theoretische kant van mijn lezing minder op en werd deze mogelijk gemist, met name door studenten die niet bij het college geweest waren en achteraf alleen de dia’s hadden bekeken. Een gouden tip.

Phdcomics
Advies van Marijke: kies een goede begeleider.
www.phdcomics.com

Steun In gesprekken met andere promovendi kom ik er steeds meer achter hoe bijzonder de emotionele, inhoudelijke en strategische steun is die ik van mijn begeleiders krijg. Dat geldt niet voor alle promovendi: soms hebben ze maar heel weinig contact met hun begeleider(s), worden hun stukken niet gelezen, krijgen ze feedback waar ze niet mee vooruit kunnen of krijgen ze juist heel weinig vrijheid om hun eigen ideeën uit te werken (zie ook het rapport van het Promovendi Netwerk Nederland uit 2011, hoewel in een recent onderzoek van het Rathenau Instituut samen met het Promovendi Netwerk Nederland het merendeel van de begeleiders een goed cijfer kreeg). Door zulke verhalen realiseer ik me eens te meer hoe belangrijk en fijn het is om betrokken begeleiders te hebben die op alle fronten achter je staan en zorgen dat je het beste uit jezelf haalt.

Iedereen die plannen heeft om te gaan studeren en/of promoveren zou ik dan ook willen adviseren: zoek een (extra) begeleider waar je je goed bij voelt!

Phdchecklist
Stellingen over de begeleiding en de reacties van promovendi, uit het rapport Promoveren in Nederland.

Discussieer mee

0

Vragen, opmerkingen of bijdragen over dit artikel of het onderwerp? Neem deel aan de discussie.

LEES EN DRAAG BIJ AAN DE DISCUSSIE