Naar de content
Faces of Science
Faces of Science

Met open mond kijken ze je aan of je gek bent

Uitstapjes naar de middelbare school

Van sexy schilderingen tot een dronken Hercules in je tuin, niets te gek voor de Romeinen.

Elk jaar geef ik een les over het Romeinse huis aan onderbouwleerlingen van het Christelijk College Nassau Veluwe in Harderwijk. Het was dit keer weer als vanouds: de docenten ontvingen me alsof ik een collega was en de leerlingen waren erg geïnteresseerd in wat ik ze te vertellen had.

Dronken Hercules
Het grote voordeel is dat ik lekker veel plaatjes kan laten zien. En als de leerlingen moeten lachen om een erotische wandschildering of een tuinbeeld van een naakte en dronken Hercules, ach, dan laat ik ze maar even lachen. Om daarna uit te leggen dat het voor ons misschien een heel gek idee is, zo’n sexy schildering in je huis of een dronkenman in je tuin, maar dat dit voor de Romeinen best normaal was. Met open mond kijken ze je dan aan of je gek bent, maar geluisterd wordt er in ieder geval wél weer.

Klassieke talen
Ik was nog maar net terug uit Harderwijk of ik kreeg een mailtje van een docente klassieke talen van het Ichthus College in Kampen. Of ik daar niet een paar lessen wilde komen geven voor de onder- en de bovenbouw. De nieuwe teamleider had mij namelijk op haar oude school (juist ja, in Harderwijk) ontmoet en zou me nu graag op haar nieuwe school opnieuw ontvangen. Ik aarzelde even (ik MOET aan dat boek schrijven en niet allerlei extra dingen doen), maar stemde toch in toen bleek dat ik alle drie de lessen in één ochtend kon geven.

Ostia
En zo ging ik afgelopen week met de auto op weg naar Kampen. Helaas was ik vanwege ‘de drukste ochtendspits van het jaar’ te laat en kon ik maar twee lezingen geven, maar dat mocht de pret niet drukken. De onderbouw vermaakte ik weer met mijn lezing over het Romeinse huis en op de bovenbouw probeerde ik een nieuwe lezing uit over Ostia. Ik begon met de stelling dat Ostia, de havenstad van Rome, in de 3e eeuw n.Chr. in verval raakte. Aan de hand van ontwikkelingen in het stadsbeeld (wat werd waar, wanneer, waarom en hoe gebouwd?) heb ik deze stelling bestudeerd met de leerlingen.

Tackelen
We kwamen tot de conclusie dat het zeker niet zo is dat Ostia volledig in verval raakte in de 3e eeuw n.Chr. Het was leuk om met jonge mensen, die binnenkort een profielwerkstuk gaan schrijven en wat later toe zijn aan universitaire werkstukken en scripties, een onderzoek te doen en te kijken hoe je zo’n stelling precies aanpakt (én tackelt!).

Eenmaal thuis besefte ik me echter wel maar al te goed dat ik zelf nog slechts een jaar (min een paar dagen zelfs..) heb om mijn eigen onderzoek af te ronden.. Hard aan de slag dus maar weer!

ReactiesReageer