28 februari 2019

Half-levende vaasjes in een wereldberoemd museum

Samen met Professor Patricia Dankers en kunstenaar Hongjie Yang heb ik een ‘half levend vaasje’ gemaakt. Hiervoor hebben we menselijke cellen laten groeien op 3D-geprinte mallen in de vorm van verschillende vaasjes. Dit project is vanaf 20 februari tentoongesteld in het wereldberoemde museum Centre Georges Pompidou in Parijs!

Het maakt deel uit van de tentoonstelling ‘La fabrique du vivant’, waar kunstenaars samen met wetenschappers interessante kunstwerken hebben gemaakt om publiek aan het denken te zetten. Waar staan we nu met alle onderzoeken? Wat kunnen wij nu al bereiken? De vorm van de vaasjes zijn eigenlijk objecten (dood materiaal) uit het dagelijkse leven en als we er cellen op kweken, wordt dit object dan een levend object?

Opstelling in het museum
Dan Jing Wu voor NEMO Kennislink

Slimme biomaterialen

Met dit project willen wij ons vakgebied ‘weefselregeneratie met behulp van slimme biomaterialen’ op een versimpelde wijze aan breed publiek vertalen. Het is namelijk niet zo vanzelfsprekend dat je cellen op ieder type materiaal kunt laten groeien. Ongeveer 60 jaar geleden slaagden wetenschappers erin om de eerste menselijke cellijn (HeLa cellen) buiten het lichaam in het laboratorium op te kweken. Waar ook nog eens hele interessante ethische vraagstukken aan vasthangen (ethische vragen zoals: mag je zomaar cellen van mensen gebruiken, en hoe doe je dat dan).

Documentaire van het gehele proces

60 jaar later, slagen wij erin om allerlei soorten cellen op te kweken die je maar kunt bedenken. Ook de kennis van biomaterialen is enorm vooruit gegaan waardoor we tegenwoordig ook cellen in de derde dimensie kunnen laten groeien.

Dan Jing aan het werk in het lab.
Pixelie voor NEMO Kennislink

Met slimme biomaterialen kunnen we cellen zelfs op een gecontroleerde manier laten differentiëren en prolifereren (proliferatie: uitdijen, doordelen van cellen) en wanneer het volgroeid is, breekt het materiaal zich over de tijd af. Hiermee hopen we in de toekomst richting het bouwen van hele organen te gaan, maar voor nu houden we het even op kleine ‘simpele’ vaasjes.

Dan Jing Wu samen met Professor Patricia Dankers in Parijs bij de pré-opening van de expositie ‘La fabrique du vivant’ in het museum Centre Georges Pompidou in Parijs.

Item op Omroep Brabant over ons project