Mondkapjes als struikelblok
De roep om bredere invoering van het verplichte mondkapje klinkt steeds luider. Het kabinet heeft nu het OMT om advies hierover gevraagd. NEMO Kennislink onderzocht de gevolgen voor horenden en doven.
Erica Renckens (1982) was eigenlijk van plan Toegepaste Communicatiewetenschappen te gaan studeren, maar is door een gelukkig toeval bij Taalwetenschap in Nijmegen beland. Inmiddels heeft ze beide vakgebieden gecombineerd in haar bedrijf Tatataal. Als wetenschapsjournalist schrijft ze over taal, hersenen en cognitie, en als auteur ontwikkelt ze lesmateriaal, voornamelijk voor het voortgezet onderwijs. In haar vrije tijd leest ze alles wat los en vast zit, volgt ze de muziekwereld of is ze aan het (beach)volleyballen.
De roep om bredere invoering van het verplichte mondkapje klinkt steeds luider. Het kabinet heeft nu het OMT om advies hierover gevraagd. NEMO Kennislink onderzocht de gevolgen voor horenden en doven.
Lange tijd werd onderzoek naar het ontstaan van taal gezien als pure speculatie. Sverker Johansson laat in De oorsprong van taal zien dat deze tijden inmiddels – terecht – achter ons liggen.
Welke genen spelen een rol bij stotteren? Onderzoekers van het Max Planck Instituut en het Erasmus MC zoeken het uit. NEMO Kennislink-redacteur Erica stottert zelf ook en doet mee aan het onderzoek.
Lezers van literatuur begrijpen taal makkelijker, zo toont Nijmeegs onderzoek aan. En dat is niet het enige wetenschappelijk bewezen positieve effect van lezen.
Deze week werden de scholen opnieuw gesloten. Na de kerstvakantie moeten ze overstappen op online onderwijs. Eerder dit jaar vroegen we experts om adviezen voor leerkrachten en leerlingen.
Online vergaderen is nog best lastig. Deelnemers praten door elkaar of er vallen juist pijnlijke stiltes. Creativiteit wordt doodgeslagen. Hoe komt dat en hoe kan het beter? NEMO Kennislink zocht het uit.
Begin deze zomer promoveerde Shruti Ullas op haar onderzoek; niet traditioneel in de statige aula van de universiteit, maar gewoon thuis, via Zoom.
Corona gooide roet in het eten voor de laatste klinische studie van promovendus Lot Snijders Blok.
Samen een tent opzetten is voor velen de ultieme relatietest. Hoe maak je de ander duidelijk waar die ene stok moet? Marlou Rasenberg onderzoekt hoe mensen met woord en gebaar op één lijn zitten.
Lange tijd werd onderzoek naar het ontstaan van taal gezien als pure speculatie. Sverker Johansson laat in De oorsprong van taal zien dat deze tijden inmiddels – terecht – achter ons liggen.
Als jongvolwassene met kanker val je tussen wal en schip. Je hoort niet meer bij de kinderen, maar nog lang niet bij de ouderen. Kanker bij deze leeftijdsgroep krijgt nauwelijks aandacht. Epidemioloog Olga Husson brengt daar samen met ervaringsdeskundigen verandering in.
Artsen hebben je verteld dat je nog maar kort te leven hebt, maar jaren later ben je er nog. Steeds meer kankerpatiënten verkeren dankzij nieuwe behandelmethoden in deze situatie. Die extra tijd is niet voor iedereen een cadeautje.
Muziek kan je raken, en wel zo dat het lijkt op een verslaving. De Canadese neurowetenschapper Robert Zatorre onderzoekt hoe ons brein muziek verwerkt.
Het Koning Willem II-college heeft een vak ontwikkeld om vwo-leerlingen voor te bereiden op de universiteit. Volgend jaar telt het vak mee voor het eindexamen.
De roep om bredere invoering van het verplichte mondkapje klinkt steeds luider. Het kabinet heeft nu het OMT om advies hierover gevraagd. NEMO Kennislink onderzocht de gevolgen voor horenden en doven.
Bij een klein kind passen we vaak onze spraak aan. ‘Praat toch normaal’, zeggen sommigen, maar kinderen blijken die kindgerichte spraak juist te waarderen.
Tijdens de scholensluiting lijken de verschillen tussen leerlingen toch te zijn vergroot. Precies zoals Thijs Bol in dit artikel al voorspelde.
De bobbels en kuilen op je schedel verraden je karakter, zo stelde de Oostenrijkse arts en geleerde Franz Joseph Gall. Met het boek De Hersenverzamelaar geeft neuropsycholoog Theo Mulder deze vergeten geleerde zijn welverdiende plek terug in de wetenschapsgeschiedenis.
Ook dit jaar krijgen eindexamenleerlingen vanwege de coronacrisis net als in 2021 ruimere mogelijkheden om het examen af te leggen. In 2020 werd het centraal examen vanwege corona zelfs afgelast. Volgens sommige onderwijskundigen ontstaat hiermee een unieke situatie om de effectiviteit van het...
Welke genen spelen een rol bij stotteren? Onderzoekers van het Max Planck Instituut en het Erasmus MC zoeken het uit. NEMO Kennislink-redacteur Erica stottert zelf ook en doet mee aan het onderzoek.
Emma (4) en Joeri (16) hebben een zeldzame genetische afwijking die er onder andere voor zorgt dat ze problemen hebben met spraak en taal. Hoe leidt een mutatie van een bepaald gen tot een afwijkende hersenontwikkeling? Die vraag probeert geneticus Joery den Hoed in het lab te beantwoorden.
De Nederlandse taal staat er prima voor in Nederland, Vlaanderen en Suriname. Alleen in het hoger onderwijs en de wetenschap wordt ze bedreigd door het Engels.
Twaalf teams van wetenschappers kregen op Lowlands de kans festivalbezoekers te betrekken bij hun onderzoek. Rijksuniversiteit Groningen onderzocht hoe een taal ontstaat en vervolgens verandert.
Menig docent herkent het: na de lange zomervakantie lijken leerlingen de geleerde stof te zijn vergeten. Moeten we iets doen tegen deze ‘zomerdip’? Of moeten kinderen juist lekker vrij zijn tijdens hun vakantie?
Voor het vijfde jaar op rij brengt Lowlands wetenschappers en festivalgangers samen bij het programmaonderdeel Lowlands Science. NEMO Kennislink kijkt een dagje mee bij de experimenten waar bezoekers aan mee kunnen doen.
Leeftijd lijkt een belangrijke rol te spelen in de manier waarop je een nieuwe taal leert. Een groep wetenschappers zoekt in het brein naar de oorzaak.
Evelien kreeg een herseninfarct toen ze 21 was. In hoeverre is herstel na hersenletsel mogelijk? En welke rol kan muziek daarbij spelen?
Deze maand is hoogleraar Peter Hagoort geïnstalleerd als nieuw lid van de Amerikaanse National Academy of Sciences (NAS). De Nijmeegse wetenschapper onderzoekt de bouwstenen van het menselijk taalvermogen in ons brein.
De eindexamens zijn weer begonnen. Boeken open, koptelefoon op, lekker muziekje aan en blokken maar! Maar helpen die deuntjes wel bij het studeren?
Als je het woord ‘gitaar’ gebaart, verbeeld je dan de vorm of doe je alsof je het instrument bespeelt? Twee taalkundigen hebben een systeem ontdekt in de manier waarop we acties en voorwerpen gebaren.
De laatste maanden waren druk voor promovendus Lot Snijders Blok, die speurt naar genen die betrokken zijn bij taal- en spraakproblemen. Onlangs publiceerde ze met collega’s een artikel over het tot nu toe onbekende gen CHD3.
Iemand praat tegen je en een computer leidt op basis van je hersensignalen af wat er gezegd is. Amerikaanse onderzoekers hebben een algoritme ontwikkeld dat dit kan. Op termijn hopen ze de techniek in te zetten bij mensen die niet meer kunnen spreken.
Een boek schrijven over een onderwerp waar geen woorden voor zijn. Reinier Spreen durfde het aan, wat leidde tot het onlangs verschenen De taal van smaak. Een toegankelijk, breed ingestoken boekje waar je trek van krijgt.